• Gefeliciteerd!
    "De definitie van waanzin: hetzelfde blijven doen, maar andere resultaten verwachten" Albert Einstein

BootCamp: de inhoud

Dit is een 1:1 coaching programma, bestaande uit brainstorm- en sparringsessie’s waarin je op een gestructureerde manier strategische en conceptuele inzichten krijgt. Hiermee kun je met meer kennis een bedrijfsconcept ontwikkelen. De volgende hoofd- en deelonderwerpen zijn hierbij van toepassing:

deel 1

[ deel 1 : inventarisatie & analyse ]

De eerste stap is om ideeën die er leven goed te inventariseren. Ze zijn altijd wel ergens op gebaseerd, namelijk de praktijk. Dat wil niet zeggen dat ze altijd functioneel of praktisch zijn. Of juist. Vaak zijn ze gebaseerd op aannames. Na de inventarisatie gaan we de ideeën toetsen aan de praktijk. Fact checking dus, want de strategie baseren op aannames... dat is een huis bouwen op drijfzand.

  • Marktontwikkelingen
  • Brancheontwikkelingen
  • Trends
  • Concurrentieonderzoek
  • Klantonderzoek
  • Zoekwoordonderzoek (

deel 2

[ deel 2: customer journey ]

De essentie en waarde van ieder bedrijf is slechts 1 ding: klanten. Zonder klanten, geen omzet, geen bestaansrecht. Toch baseren maar weinig starters (maar ook bestaande bedrijven) zich op de werkelijke behoeften van klanten. Eigenlijk is veel gebaseerd op een ‘idee’ van de klant, maar ontbreekt het aan echte klant bewustzijn. In dit deel gaan we dit uitdiepen waarbij de klant centraal staat met als kernvraag: ‘What’s in it for me?’. Het draait allemaal om de 'juiste boodschap, op het juiste moment voor de juiste klant'.

  • Klantkenmerken & profiel
  • StepStones model
  • Marketing: suspecting, prospecting, conversion, up- & crossellen
  • AICDAS: attentie, interesse, overtuiging, behoefte, actie, klanttevredenheid
  • Marketingtools

deel 3:

[ deel 3: business model & strategie ]

Een business model is feitelijk de strategie. Strategie is echter geen ‘idee voor een richting’, maar is commercieel strategisch beleid. Hiervoor gebruiken we de 19 P’s uit de marketingmix. Ieder bedrijf heeft een Prijs, Product of Plaats, maar dat betekent niet dat er een strategie is. In een strategie stemmen we alle P’s op elkaar af, zodat er synergie onstaat en dit resulteert in de concurrentiekracht van een bedrijf. Een strategie richt zich op de korte, midlange en lange termijn.

  • Passion statement (visie & missie)
  • Problem solving (innovatie) & Process
  • Positionering (breinpositie) & Propositie
  • Product- (R&D) & Prijsbeleid
  • Performance & Promise
  • Periferie & Plaatsbeleid
  • Personeel, Personal skills, Partners
  • Presentatie, Packaging, Physical evidence
  • Publiciteit & Promotie

deel 4:

[ deel 4: concept & identity ]

Geen enkele klant kiest voor een bedrijf vanwege haar strategie. Strategie is namelijk gericht op de interne kracht en processen van een bedrijf. We dienen de Unique Selling Proposition te vertalen naar een Unique Buying Proposition. Met andere woorden; de marketing dient vertaald te worden naar communicatie. Waarbij de ontwikkelde Customer Journey natuurlijk centraal staat.

  • Brand development (merk- of bedrijfsnaam)
  • Corporate identity
  • Corporate concept
  • Copywriting
  • Elevator pitch

deel 5

[ deel 5: campaign: reclame & promotie ]

Promotiemiddelen inzetten is geen doel op zich. Veel starters (maar ook bestaande bedrijven) ‘geloven’ in het inzetten van zoveel kogelijk (nieuwe) marketingmiddelen. Maar een middel is geen doel. Het draait namelijk om ‘met het inzetten van de juiste middelen en de juiste boodschap op het juiste moment de juiste klant te bereiken’. Het landschap van marketingtools (middelen) is enorm en het inzetten van de juiste middelen is een ware kunst geworden. We behandelen de verschillende middelen en kijken welke het meest effectief en dus gechikt zijn.

  • PromotiePlan & planning
  • PromotieBudget
  • PromotieMix - online
  • PromotieMix - offline

  • marketingtips
  • BrainWarp

    Ken jij de wetenschappelijke studie over succesvol ondernemen? Of wat het verschil is tussen een verdienmodel en een business model? Of welke stappen bij de ontwikkeling van new business development of innovatie komen kijken?

    Ontdek hier!