• Gefeliciteerd!
    "De definitie van waanzin: hetzelfde blijven doen, maar andere resultaten verwachten" Albert Einstein

Insights

Het gaat allemaal snel met de nieuwste inzichten, methoden en kennis. Hier enkele interessante artikelen, die je kunnen inspireren.

SmartCreation

Een bedrijf kan er voor kiezen om i.p.v. expectant of follower een 'SmartCreator' te worden. Daarvoor is een ondernemende en pro-actieve houding vereist om de toekomst te creëren (en niet te voorspellen of te garanderen). Niet reagerend, maar scheppend.

Lees meer

Investment prospectus

Een misverstand dat, in brede kring, heerst is dat een investeerder op basis van een standaard ondernemingsplan beoordeelt. Enkel op basis van een investmentprospectus kan een verantwoorde investeringsbeslissing worden genomen. Een ondernemingsplan schiet hiervoor ernstig te kort.

Lees meer

Informal investment

Wanneer een bedrijf wil starten of groeien is er altijd een investeringsbehoefte. Traditionele manieren om aan kapitaal te komen zijn o.a. inbreng van eigen geld, herinvesteren van winst, vrienden en familie, microkredietorganisaties, banken en/of subsidies. Steeds vaker kloppen bedrijven en starters aan bij investeerders (business angels/informal investors) of private equity company (venture capitalist). Dit komt omdat banken in deze complexe economie niet in staat zijn de risico's in te schatten....

Lees meer

Sweat equity methode

Sweat equity betekent feitelijk het mee-investeren in een project of bedrijf door middel van inbreng van expertise, tijd en arbeid. Bij sweat equity (aandelen in zweet) levert de 'dienstenleverancier' feitelijk een deel van de financiering. Hierdoor heeft de ondernemer minder werkkapitaal nodig en wordt het investeringsrisico in de dienst kleiner.

Lees meer

Open innovatie

Open innovatie is de praktijk van bedrijven om innovatieve ideeën met anderen uit te wisselen, door processen of uitvindingen (bijvoorbeeld in de vorm van octrooien) met andere bedrijven te verhandelen. 

Lees meer

Innovatie

Er heersen veel misverstanden over 'innovatie'. Vaak wordt er gedacht dat innovatie gaat om een revolutionair (technisch) idee zoals bijv. de uitvinding van elektriciteit, de gloeilamp, de computer of de iPhone. Innovatie kan ook veel eenvoudiger zijn.

Lees meer

De wetenschap van succesvol ondernemen

Wat maakt ondernemers als Richard Branson tot succesvolle ondernemers? Uit onderzoek van Professor Saras Sarasvathy, Nick Dew en Rob Wiltbank blijkt dat er 5 principes ten grondslag liggen aan het denken, beslissen en handelen van topondernemers. Dit heet: Effectuation. Dit is geen harde methode, maar wordt gevormd door een aantal besluitvormingsprincipes welke dienen te worden opgenomen in het DNA van het denken van de ondernemer. Deze principes liggen ten grondslag aan onze filosofie en komen tot...

Lees meer

New Business Development

New Business Development doorloopt grofweg zeven fasen. In de eerste vier fasen staat het ontwikkelen van de innovatie centraal; de drie resterende fasen van New Business Development concentreren zich op de daadwerkelijke prestaties in de markt. Wie aan de slag gaat met New Business Development investeert geld, tijd en energie terwijl het eindresultaat niet bekend en vaak nog ver weg is. Een gefaseerde aanpak biedt de mogelijkheid elke fase te evalueren. U kunt tussentijds beargumenteerd beslissen...

Lees meer

Business modelling

Veel bedrijven weten doorgaans niet wat hun business model is. Vaak wordt de term business model verward met de term verdienmodel. Een verdienmodel gaat in op de vraag hoe een organisatie meerwaarde creëert. Een business model beschrijft alle facetten die invloed hebben op het creëren van deze meerwaarde. De term business model heeft dus een veel ruimere betekenis.

Lees meer

E-commerce

E-commerce gaat veel verder dan een webshop. E-commerce is het online verkopen van producten. De spil hierbinnen is de webshop. Feitelijk is een webshop een applicatie waarbij de productcatalogus de basis vormt. Via allerlei online marketingtechnieken beland de prospect op de webshop en zoekt naar een specifiek product. Voordat het product wordt aangeschaft wil de klant weten of het product wel goed is en value for money biedt. Dit wordt gecheckt bijv. door referenties of testimonials van andere...

Lees meer

Branding

Branding, marketing en concepting liggen dicht bij elkaar. Bij branding stellen we echter het 'brand' (merk) centraal. Brand identityHet verschil is dat we denken en opereren vanuit een merkgedachte en beleving. Deze merkbeveling wordt ontwikkeld door middel van brandcodes. De 'codes' zijn zeer belangrijk en worden bij de geboorte van het merk nauwkeurig vastgelegd. Deze opgebouwde wereld van eigen betekenissen (codes) is heel eigen en daarmee zeer moeilijk kopieerbaar. Bovendien herkennen klanten...

Lees meer

Marketing

Als er ergens heel veel misverstanden over bestaan dat is het wel marketing. In 95% van de gevallen bedoelt men eigenlijk 'reclame'. Als we tien mensen vragen wat marketing is, krijgen we waarschijnlijk ook tien verschillende antwoorden. Het vak bestaat immers uit de meest uiteenlopende activiteiten. Bovendien zijn er veel misverstanden over de ware betekenis ervan, sommige denken dat marketing een moderne vorm van verkoop is of een ander woord voor reclame. Verkoop en reclame zijn inderdaad belangrijke...

Lees meer

Strategie

Strategie en marketing zijn hetzelfde. Strategie gaat over hoe we doelen willen bereiken. Een strategie is altijd gericht op de kort, midlange en lange termijn. MarketingmixIn marketing wordt de strategie bepaald op basis van de marketingmix. Bestond de marketingmix jarenlang uit slechts 4 P’s, inmiddels zijn er heel wat P’s bijgekomen. Deze P’s moeten we zien als ‘marketinginstrumenten’ waar langs het commerciële strategische beleid wordt geformuleerd. Een P van...

Lees meer

Online marketing

Online marketing of internet marketing bestaat eigenlijk helemaal niet. Met deze verzamelnaam willen we ‘online’ of via het ‘internet’ specifieke doelen bereiken door middel van het internet en andere gerelateerde digitale technologieën. Het woord 'marketing' is dan ook misbruikt en moet blijkbaar meer gewicht geven... Online marketing staat dus helemaal niet los van ‘marketing’ (commercieel strategisch beleid). Om 'online marketing' rendabel te maken dient...

Lees meer

Content marketing

Content marketing is een relatief nieuw begrip. Content betekent inhoud en content marketing betekent eigenlijk dat we inhoud ontwikkelen op een website die bezoekers aantrekt. Klanten zijn 24/7 actief op zoek naar goede informatie en zijn beter geïnformeerd dan ooit. Ze bepalen zelf wat relevant voor hun is en wat niet. Traditionele vormen van reclame via radio, televisie en tijdschriften werken minder goed en steeds meer consumenten kopen online of oriënteren zich op het internet alvorens...

Lees meer

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalistie (Search Engine Optimalizaion / SEO) wordt ook wel website optimalisatie genoemd en zorgt voor vindbaarheid. Hierbij hebben we het dan voornamelijk over Google als zoekmachine, omdat deze een marktaandeel heeft van 94%. Het doel van zoekmachine optimalisatie is dat een website 'aanwezig is als een klant specifieke diensten of producten zoekt'. We spreken dan over vindbaarheid. De hoogte van een positie (ranking position) binnen Google wordt bepaald door een ingenieus algoritme...

Lees meer

Video marketing

Video marketing wordt op het moment nog enkel ingezet door grote bedrijven. Het is het meest effectieve manier van communiceren, want de hersenen van de mens zijn zeer gevoelig voor bewegende beelden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen eerder geneigd zijn om een video van een paar minuten te bekijken dan een pagina tekst te lezen. Door middel van video marketing presenteert u uw bedrijf met beeld en geluid in een video van enkele minuten. De video maakt deel uit van de website en heeft een koppeling...

Lees meer

Zoekmachine adverteren (SEA)

Zoekmachine adverteren staat gelijk aan AdWords, het advertentiesysteem van Google. Het laat bedrijven toe reclame te maken in de Google zoekmachine en aanverwante netwerken van websites (o.a. Marktplaats). Het zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. 95% van uw klanten zoekt via het internet, 33% klikt op een AdWords advertentie....

Lees meer



  • marketingtips
  • BrainWarp

    Ken jij de wetenschappelijke studie over succesvol ondernemen? Of wat het verschil is tussen een verdienmodel en een business model? Of welke stappen bij de ontwikkeling van new business development of innovatie komen kijken?

    Ontdek hier!