• Gefeliciteerd!
    "De definitie van waanzin: hetzelfde blijven doen, maar andere resultaten verwachten" Albert Einstein

Zoekmachine adverteren (SEA)

Zoekmachine adverteren staat gelijk aan AdWords, het advertentiesysteem van Google. Het laat bedrijven toe reclame te maken in de Google zoekmachine en aanverwante netwerken van websites (o.a. Marktplaats).

Het zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. 95% van uw klanten zoekt via het internet, 33% klikt op een AdWords advertentie. Via AdWords kunt u dus eenvoudig uw vindbaarheid en aanwezigheid verhogen!

Doelgerichtheid
De adverteerder kan zelf kiezen welke zoekwoorden aan zijn advertentie worden gelinkt, hierdoor wordt de advertentie enkel getoond aan mensen die interesse hebben in het onderwerp. Verder zijn er nog twee soorten doelgerichtheid waarmee een adverteerder zijn advertentie nog specifieker kan aanbieden:

Regionale doelgerichtheid: het is mogelijk om aan te duiden dat enkel mensen die in de buurt van de regio, of een zelf gekozen plaats, zoeken of wonen de advertentie te zien krijgen. Dit gebeurt door het analyseren van de zoekopdracht (bijvoorbeeld "schoonheidssalon Alkmaar") of aan de hand van het IP-adres.

Aangepaste doelgerichtheid: een adverteerder bepaalt hier zelf de straal, of bakent zelf de grenzen af van het gebied waarin de advertentie moet worden weergegeven.

Prijs per klik Google AdWords
Adwords maakt gebruik van het Pay-Per-Click (PPC) systeem. Dit houdt in dat de adverteerder pas hoeft te betalen voor zijn advertentie als er effectief op zijn advertentie wordt geklikt. U betaalt dus niet voor aanwezigheid (presence). Als adverteerder kunt u zelf bepalen wat het maximumbedrag is dat u wilt betalen per aangeklikte advertentie. Als er meerdere adverteerders zijn voor hetzelfde zoekwoord worden de advertenties die het meeste opbrengen per klik bovenaan geplaatst. Op basis van de zoekwoorden kan Google een schatting maken van wat de adverteerder moet betalen per klik.

Een minimumbudget is er niet, de adverteerder kan wel een maximumbudget instellen (bijvoorbeeld 10 euro per dag met een maximum van € 1,- per klik). Als u boven dit budget gaat, wordt de advertentie automatisch niet meer getoond.

Veilingsysteem
De kosten voor een klik worden bepaald aan de hand van een veilingsysteem. Zodra iemand een zoekopdracht uitvoert in Google wordt er een veiling op de achtergrond uitgevoerd tussen de advertenties waarbij de bijbehorende zoekwoorden overeenkomen met de zoekopdracht. Van alle advertenties die geschikt zijn wordt de advertentiepositie bepaald door middel van de kwaliteitsscore en het bod. De advertentie met het hoogste bod hoeft niet per se ook de hoogste positie te krijgen.

Feitelijk is 'Google AdWords' een zeer uitgebreid software systeem en om dit op een effectieve manier te gebruiken dient u het systeem goed te kennen en er ervaring mee te hebben. Vanwege de zeer uitgebreide mogelijkheden van het systeem is het voor veel ondernemers niet meer mogelijk om dit zelf op een effectieve manier in te zetten. Daarom is AdWords inmiddels een specialisme geworden, waarbij professionals zelfs gecertificeerd worden door Google. Om Google Professional te worden dient de specialist ieder jaar opnieuw een examen te doen.

  • marketingtips
  • BrainWarp

    Ken jij de wetenschappelijke studie over succesvol ondernemen? Of wat het verschil is tussen een verdienmodel en een business model? Of welke stappen bij de ontwikkeling van new business development of innovatie komen kijken?

    Ontdek hier!