• Gefeliciteerd!
    "De definitie van waanzin: hetzelfde blijven doen, maar andere resultaten verwachten" Albert Einstein

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalistie (Search Engine Optimalizaion / SEO) wordt ook wel website optimalisatie genoemd en zorgt voor vindbaarheid. Hierbij hebben we het dan voornamelijk over Google als zoekmachine, omdat deze een marktaandeel heeft van 94%.

Het doel van zoekmachine optimalisatie is dat een website 'aanwezig is als een klant specifieke diensten of producten zoekt'. We spreken dan over vindbaarheid. De hoogte van een positie (ranking position) binnen Google wordt bepaald door een ingenieus algoritme bestaande uit ± 200 punten waarop Google een website toetst en rankt.

De weging van de factoren is een groot geheim en Google past deze continue aan. Het is dus niet statisch, maar dynamisch. Door ervaring weten experts wat de belangrijkste regels zijn en kunnen een website optimaliseren. Hoe meer uw website voldoet aan deze 'regels' hoe hoger de positie op een bepaald zoekwoord komt.

Er zijn 6 hoofd elementen die van invloed zijn op de zoekmachineprestaties van een website:

1. Hosting (laadsnelheid)
2. Techniek (schone broncode)
3. Sitestructuur (semantisch)
4. Content & opbouw
5. Meta data
6. Linkbuilding (o.a. backlinks)

Feiten over klantgedrag op het internet:
o 93% van de klanten gebruikt Google voor het zoeken naar een product, dienst of bedrijf;
o 40% klikt op het eerste (organische) zoekresultaat;
o 60% klikt op een van de eerste 3 (organische) zoekresultaten;
o 23% klikt op een Google AdWords advertentie;
o 50% kijkt of hun zoekwoord meerdere keren terug komt in de tekst (meta data) die in Google verschijnt voordat ze erop klikt;
o 75% van de bezoekers kijkt niet verder dan je homepagina of de specifieke landingspagina.

Keyword analyse
Hoe weet u wat de belangrijkste zoekwoorden zijn om op gevonden te worden? Om dat te weten dient er allereerst 'keyword analyse' (zoekwoordonderzoek) te worden gedaan. Met een speciale software is een dergelijk onderzoek te doen. Hiermee kan er exact getarget worden op welke zoekwoorden (keywords) het belangrijkste zijn. Welke zoekvolumes (hoeveelheid aanvragen per dag) er zijn en hoe sterk de concurrentie op dergelijke woorden is.

Semantische structuur
Na het zoekwoordonderzoek dient de semantische structuur te worden bepaalt voor de inrichting van de website bijv. wat betreft de navigatie. Semantische betekent dat de structuur logisch is voor de zoekmachine én de gebruiker.

Domeinontwikkelingsplan
Ook wordt er in deze fase het domeinnaamontwikkelingsplan gemaakt. Dit betreft hoe de URL's van de website dienen te zijn en welke optimalisatie tools zoals breadcrumbs etc. gebruikt dienen te worden.

Conversie
Het hebben van veel bezoekers op een website of webshop zorgt niet automatisch voor meer klanten. Om van bezoekers klanten te maken dienen we deze te overtuigen, we spreken dan over conversie.

De overtuiging zit in de propositie. Een propositie is eigenlijk een verkoopvoorstel. Iedere pagina binnen de website dient een value (waarde) proposition te hebben. Met andere woorden; iedere webpagina dient zo opgebouwd te zijn dat er voldoende haakjes voor de klant zitten om van suspect, prospect of klant te worden.

Communicatiemodel
Zoals we niet kunnen verwachten dat als een klant in een winkel komt ook meteen koopt, zo is dat ook niet op een website. Het converteren van een klant bestaat uit verschillende stapjes, volgens het AICDAS-model:

1. Attentie: de klant dient te worden getriggerd (anders gaat zij niet naar 2);
2. Interesse: de klant zijn interesse dient te worden geprikkeld;
3. Behoefte: de klant dient zijn behoefte terug te zien en de oplossing die je aanbiedt te begrijpen;
4. Overtuiging; de klant dien het gevoel te hebben dat hij/zij 'goed' zit en vertrouwen in je krijgt;
5. Actie: je dient de klant aan te zetten om actie te nemen (formulier invullen etc.).
6. Klanttevredenheid; tevreden klanten kunnen andere klanten overtuigen (referall marketing)

Van zoeker naar klant
Conversie betekent dat een bezoeker tot klant gemaakt wordt en dit proces bestaat uit de volgende stappen:

1. Zoeker: iemand die via het intikken van zoektermen in Google zoekt
2. Bezoeker: bezoeker die via relevante zoekwoorden op de website beland
3. Suspect; een bezoeker die echte interesse heeft (bekijkt meerdere pagina's blijft langer op de website)
4. Prospect: een suspect die contact opneemt (in welke vorm dan ook)
5. Klant: een klant is iemand die iets afneemt en dus betaalt.
6. Fan: een tevredenklant die zorgt voor 'word of mouth' en 'word of mouse'

  • marketingtips
  • BrainWarp

    Ken jij de wetenschappelijke studie over succesvol ondernemen? Of wat het verschil is tussen een verdienmodel en een business model? Of welke stappen bij de ontwikkeling van new business development of innovatie komen kijken?

    Ontdek hier!