• Gefeliciteerd!
    "De definitie van waanzin: hetzelfde blijven doen, maar andere resultaten verwachten" Albert Einstein

Strategie

Strategie en marketing zijn hetzelfde. Strategie gaat over hoe we doelen willen bereiken. Een strategie is altijd gericht op de kort, midlange en lange termijn.

Marketingmix
In marketing wordt de strategie bepaald op basis van de marketingmix. Bestond de marketingmix jarenlang uit slechts 4 P’s, inmiddels zijn er heel wat P’s bijgekomen. Deze P’s moeten we zien als ‘marketinginstrumenten’ waar langs het commerciële strategische beleid wordt geformuleerd. Een P van Prijs, Product en Plaats heeft ieder bedrijf, of er ‘beleid’ is, is iets heel anders.

Ten grondslag aan deze P’s ligt analyse (marktonderzoek). In dit marktonderzoek komen aanbod; de markt, de concurrentie en klantenonderzoek. Met andere woorden; we baseren ons niet op aannames (ideeën), maar op feiten.

De P’s
o problem solving (innovatie)
o passion statement (visie, missie)
o positionering
o unique selling proposition
o productbeleid (research & development)
o prijsbeleid (servicebeleid)
o plaatsbeleid (online/offline)
o periferie (omgevingsfactoren)
o personeelsbeleid (human resource)
o promotiebeleid (online en offline)
o packaging (verpakking)
o presentatiebeleid
o public relations & publicity
o personal skills (vaardigheden)
o processen
o performance
o partners (o.a. samenwerkingsverbanden en distributiebeleid)
o physical evidence (referall marketing)

Strategische doelen
Wel bekend zijn de ‘marketing doelen’. Deze dienen echter wel realistisch te zijn aan de omstandigheden, concurrentie, markt én middelen (financiële & organisatorische).

Marketing is een investering (reclame zijn kosten) en dus dienen we dit te berekenen aan de hand van:

1. Return Off Investment berekening
Wat hebben we nodig en wanneer hebben we de investering terug verdient.

2. Return On Investment berekening
Wanneer gaan we geld met deze investering verdienen.

De strategische doelen die geformuleerd dienen te worden liggen op 3 termijnen:

1. Korte termijn (ruiltransacties = omzet)
- nieuwe klanten werven
- klanten overtuigen
- klanten behouden
- klanten cross sellen
- klanten up sellen

2. Midlange termijn (reputatie)
- imago & naamsbekendheid
- relaties & netwerk
- recurring revenues (terugkerende inkomsten).

3. Lange termijn (waardecreatie)
- bedrijfswaarde
- marktaandeel
- rendement

„To predict the future we have to create it!“

  • marketingtips
  • BrainWarp

    Ken jij de wetenschappelijke studie over succesvol ondernemen? Of wat het verschil is tussen een verdienmodel en een business model? Of welke stappen bij de ontwikkeling van new business development of innovatie komen kijken?

    Ontdek hier!