• Gefeliciteerd!
    "De definitie van waanzin: hetzelfde blijven doen, maar andere resultaten verwachten" Albert Einstein

Branding

Branding, marketing en concepting liggen dicht bij elkaar. Bij branding stellen we echter het 'brand' (merk) centraal.

Brand identity
Het verschil is dat we denken en opereren vanuit een merkgedachte en beleving. Deze merkbeveling wordt ontwikkeld door middel van brandcodes. De 'codes' zijn zeer belangrijk en worden bij de geboorte van het merk nauwkeurig vastgelegd. Deze opgebouwde wereld van eigen betekenissen (codes) is heel eigen en daarmee zeer moeilijk kopieerbaar. Bovendien herkennen klanten direct de copycat en wijzen dat ook af. Het gevoel bij Apple is heel anders dan bij Samsung. Ook al maakt Samsung dezelfde producten. Dat maakt Apple sympathieker en Samsung meer de na-aper (loser).

Authenticiteit troef!
De merkidentiteit wordt vastgelegd in zgn 'codes'. Deze codes zijn echter niet rigide. We willen het merk niet 'bewaken' in de traditionele zin (als een spindoctor) dat we continue krampachtig grip willen hebben op het 'imago'. In branding bestaat er geen vast 'imago'. Want dat is het beeld dat een klant heeft en die is voor iedereen anders. We willen enkel onze authenticiteit en identiteit helder hebben om richting te geven aan ons handelen (leading by example).

's Werelds beste voorbeeld
Een bedrijf dat begonnen is met 'branding' en dat ook heden ten dage nog steeds succesvol uitoefent is Apple. In 1997 deed Apple al aan branding. In plaats van producten te pushen verkondigen zij (toen al) een mentaliteit. Anno nu is Apple een van de meest waardevolle bedrijven ter wereld en het mooiste voorbeeld hoe een bedrijf een 'mentaliteitsveld' centraal zet en de producten een drager zijn van die mentaliteit.

Van doelgroepen naar fans!
Op bestaande markten werken we in het marketing- en communicatievak met duidelijk omschreven doelgroepen. Aanvankelijk worden die geformuleerd aan de hand van tweedimensionale, meetbare begrippen zoals leeftijd, sekse, woongebied, inkomen, koop- of gebruikersgedrag en dergelijke. Later, als markten verzadigd raken en het gevecht om het eigen plekje steeds feller wordt, worden die doelgroepformuleringen steeds subtieler en utopischer. Doelgroepformuleringen beschrijven een ideaal beeld van een type klant van wie we ons werkelijk kunnen afvragen of hij/zij echt bestaat of ooit zal bestaan.

Bij branding is de 'doelgroepsegmentatie' simpel: 'Iedereen die zich aangesproken voelt door het uitgedragen gedachtegoed'. Het team voelt en registreert welke stromingen er leven en opkomen en ontwikkelt, daarop aansluitend en anticperend, een nieuwe gedachtegoed dat vervolgens verder wordt uitgedragen. De behoefte om die groep zeer gedetailleerd te omschrijven is er niet als het team overtuigd is van de aanwezigheid van potentiële geloofsgenoten, mentaliteitsverwanten, volgers of fans. Zij zullen eerder een 'doelgroep' omschrijven als 'Ik weet zeker dat er een toenemende groep mensen is die zich aangetrokken voelt of thuis voelt bij...en genoeg heeft van...of op zoek is naar...of die ons idee gewoon lukt vindt'. Vaag? Welnee!

  • marketingtips
  • BrainWarp

    Ken jij de wetenschappelijke studie over succesvol ondernemen? Of wat het verschil is tussen een verdienmodel en een business model? Of welke stappen bij de ontwikkeling van new business development of innovatie komen kijken?

    Ontdek hier!