• Gefeliciteerd!
    "De definitie van waanzin: hetzelfde blijven doen, maar andere resultaten verwachten" Albert Einstein

E-commerce

E-commerce gaat veel verder dan een webshop. E-commerce is het online verkopen van producten. De spil hierbinnen is de webshop. Feitelijk is een webshop een applicatie waarbij de productcatalogus de basis vormt.

Via allerlei online marketingtechnieken beland de prospect op de webshop en zoekt naar een specifiek product. Voordat het product wordt aangeschaft wil de klant weten of het product wel goed is en value for money biedt. Dit wordt gecheckt bijv. door referenties of testimonials van andere klanten. Dit kan op de website zelf zijn, maar zijn die betrouwbaar? Misschien nog even checken op een onafhankelijke website zoals bijv. kieskeurig.nl of op consumentenbond.nl. Feitelijk ook vormen van sociale media!

66% van de consumenten start bij een vergelijkingssite
30% van de verkopen komt hier vandaan
Bron: Rapport ABNAMRO

De macht van de producent (bijv. Philips) of de leverancier (bijv. MediaMarkt) zijn sterk afgenomen en niet langer leidend voor de consument. Wat andere consumenten van een product vinden acht de klant veel geloofwaardiger. Slechte referenties van een product zorgen ervoor dat deze zeer moeilijk online verkoopt. ‘Referall marketing’ is feitelijk ook een vorm van social media, waarbij de consument in charge is! Daar hadden retailers vroeger nauwelijks lastig van...

Vooravond - de nieuwe irritatiefactor
We staan aan de vooravond van een hele andere belangrijke ontwikkeling. Online marketing staat flink onder druk en met name het online adverteren (SEA). Om klanten te interesseren worden diverse online technieken gebruikt zoals bannering, affiliate marketing, remarketing, buzzing, prerolling, adwords etc.. Echter gebruiken steeds meer consumenten een AdBlocker, omdat zij deze vorm van adverteren irritant vinden. De online uitgevers wereld, die volledig afhankelijk is van dit verdienmodel, maakt zich inmiddels flinke zorgen! En terecht! Deze ontwikkeling gaat voor veel partijen vrij snel een grote impact hebben.

De vraag is; Waarom vindt de consument het irritant? Feitelijk is deze vorm van adverteren ook ouderwets. Het is het pushen van boodschappen of producten op basis van een aanname. Het wil niet zeggen dat als u op de website van Audi ben geweest, dat u op basis van uw surfgedrag ook in de markt ben voor een nieuwe Audi. Misschien heeft u even gekeken vanwege de nieuwe auto van uw buurman, collega of zus. Of uit nieuwsgierigheid, interesse of was u even lekker aan het dromen…?

Audi denkt nu dat u een Audi wilt kopen en laat u de komende 30 dagen telkens een Audi zien op tal van websites zoals bijv. weeronline, AD, Nu.nl etc. U vindt inmiddels Audi alleen maar een irritant merk geworden…

Met andere woorden; de verkeerde boodschap, via het verkeerde kanaal op het verkeerde moment en dat alles op basis van een aanname gestuurd op database info (zgn. bigdata) zonder werkelijk correlatie! Toch niet heel vreemd dat consumenten dat irritant vinden…

cijfers ecommerce 2017

  • marketingtips
  • BrainWarp

    Ken jij de wetenschappelijke studie over succesvol ondernemen? Of wat het verschil is tussen een verdienmodel en een business model? Of welke stappen bij de ontwikkeling van new business development of innovatie komen kijken?

    Ontdek hier!